خودروهای وارداتی چه زمانی وارد کشور می شوند؟

امید قالیباف در یک گفت و گوی تلویزیونی بر این نکته تأکید کرد که بر اساس آیین نامه، شرکت‌های واجد شرایط، برای واردات خودرو باید تقاضای خود را تا ۱۹ شهریور ماه به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه دهند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بر این اساس تقاضاهای ارائه شده از سمت شرکت‌های متقاضی واردات خودرو، تا آخر شهریور ماه توسط وزارت صمت بررسی می شود و در ابتدای مهرماه مشخص خواهد شد که کدام شرکت ها، شرایط واردات خودرو را احراز کرده اند.

قالیباف با تأکید بر اینکه از ابتدای مهرماه شرکت های واردکننده مشمول از این موضوع مطلع می شوند که می توانند خودرو وارد کنند، افزود: قبل از این هم این شرکت ها مذاکرات خود را با شرکت های خودروسازی در دنیا آغاز کرده اند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای مهرماه امکان واردات خودرو وجود دارد، به این نکته اشاره کرد که شرکت واردکننده باید ثبت سفارش کند و مراحل تخصیص و تامین ارز را طی کند.

سخنگوی صمت گفت: پس از مرحله تایید شرکت‌های واردکننده و اعلام اسامی شرکت های مشمول واردات خودرو دیگر وزارت صمت مسئولیتی در این رابطه نخواهد داشت و مراحل دیگر در بانک مرکزی، گمرک و … پیگیری شود.

وی بیان کرد: بانک مرکزی می بایست ارز مورد نیاز واردکننده را تأمین کنند و پس از آن نیز مراحل واردات خودرو انجام و در نهایت نیز خودروی وارداتی باید از گمرکات ترخیص و سپس به روش های مذکور در آئین نامه باید عرضه شود که بر این اساس فکر می کنم که اگر تمام شرایط به خوبی انجام شود در آذرماه خودروهای وارداتی وارد بازار می شود.

هفته گذشته همچنین سخنگوی وزارت صنعت درباره طراحی سه روش در آیین نامه برای واردات خودروهای خارجی گفت: یک روش آن واردات ۷۰ هزار دستگاه است که در دستور کار است و قیمت آن بین ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو تعیین شده است روش دیگر واردات خودروی خارجی، برای مناطق آزاد و آن واردات خودروی برقی است که در حال انجام است ضمن اینکه سازمان مناطق آزاد هم مشتاق و پرطرفدار این طرح است.

وی در رابطه با روش سوم با عنوان روش سرمایه گذاری اظهار کرد: این روش مشمول افرادی است که مایلند در ایران خط تولید یک خودروی خارجی را راه اندازی کنند ضمن اینکه برای این متقاضیان، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است البته متقاضیان باید مجوز از سازمان سرمایه گذاری خارجی وزارت اقتصاد بگیرند، زیرا بحث سرمایه گذاری مطرح است.

وی در پایان افزود: مشوق پیش بینی شده این است که هزینه‌های ریالی در ایران مثل خرید زمین، سوله و تجهیزات و ماشین آلات را بتوانند با واردات خودرو و فروش آن تامین کنند که این خودروها مازاد بر آن ۷۰ هزار دستگاه خودرویی است که در روش اول قرار است وارد شود؛ بنابراین هر کدام از این سه روش، فعال و هر کدام با ساز و کار خودش در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

منوی اصلی