بانک مرکزی مهم ترین شرط واردات خودرو را تعیین کرد

تأیید منشأ ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از سوی بانک مرکزی، مهم‌ترین الزام پیش روی واردکنندگان خودرو خواهد بود.

بانک مرکزی برای واردات خودرو، شرط ضروری تعیین کرد. به دنبال ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو از طرف رییس مجلس، ‌پیگیری‌ها نشان می دهد که تأیید منشأ ارز لازم برای واردات خودرو از سوی بانک مرکزی، مهمترین شرط ورود خودرو به کشور خواهد بود.

به نظر می رسد با هدف جلوگیری از تکرار اتفاقات سال‌های گذشته  که دپوی غیرقانونی خودرو در بنادر کشور را در پی داشت، ورود خودرو به مرزهای جغرافیایی کشور پیش از آن که مراحل قانونی از جمله ثبت سفارش و تأئید منشـا ارز را طی کند، از سوی بانک مرکزی با ممانعت روبه رو خواهد شد.

تعیین سقف ارز قابل تخصیص برای واردات خودرو از سوی بانک مرکزی متناسب با وضعیت ارزی کشور، از جمله ضوابط اجرایی قانون ساماندهی صنعت خودرو است.

پیشتر هم مدیران بانک مرکزی با واردات خودرو مخالفت کرده و با دلایل مختلف، تلاش بر عدم اجرای این طرح کرده بودند. با این حال، برخی نمایندگان مجلس می گویند که طبق طرح تصویب شده دولت، واردات خودرو تأثیر منفی بر ارز ندارد و از طریق صادرات و سرمایه گذاری به تنظیم ارز می پردازد. برخی کارشناسان معتقدند که طرح واردات خودرو در بهترین شرایط کمتر از ۲ درصد از منابع ارزی کشور را به خود اختصاص خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

منوی اصلی