بازار سرد و ساکن خودرو در تابستان داغ!

درشرایطی که بازار خودرو در تعطیلی ناشی از شیوع کرونا به‌سر می‌برد و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد، بهای خودروهای داخلی در روزهای داغ تابستان همچنان افزایش می‌یابد.

از ابتدای هفته تاکنون افزایش قیمت‌ها خصوصا در بین خودروهای گروه پراید شدت گرفته؛ مدل‌هایی که به‌سبب میانگین قیمتی پایین‌تر نسبت به سایر خودروهای موجود در بازار، تقاضای بیش‌تری برای آن‌ها وجود دارد. به‌طوری که پراید ۱۱۱ از ابتدای هفته تاکنون چهار میلیون‌تومان گران شده و درحال حاضر 138 میلیون‌تومان قیمت خورده است. پراید 131 نیز در این مدت یک‌میلیون‌تومان گران شده و به‌قیمت 125 میلیون‌تومان رسیده است. مدل 132 این خودرو نیز در این مدت دو میلیون‌تومان گران شده و به‌قیمت 121 میلیون‌تومان معامله می‌شود. پراید 151 هم از 134 میلیون‌تومان در چهارشنبه گذشته به 135 میلیون‌تومان رسیده است.

خودروهای گروه پژو نیز از ابتدای هفته افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. پژو 205 تیپ 5 در این مدت سه‌میلیون‌تومان گران شده است و درحال حاضر 170میلیون‌تومان قیمت دارد. خودرو مونتاژی پژو 2008 مدل 1399 نیز در این مدت 10 میلیون‌تومان گران شده و درحال حاضر 885 میلیون‌تومان قیمت خورده است. در این مدت اما نوسانات قیمتی در سایر خودروهای موجود در بازار به‌حداقل رسیده؛ ولی با این وجود خودرو دنا معمولی مدل 1400 در این مدت سه‌میلیون‌تومان گران شده و درحال حاضر 295 میلیون‌تومان قیمت خورده است.

نکته بسیار مهم در این میان، تاثیر ارتقای مشخصات فنی خودرو بر بالا رفتن قیمت روز خودروهای داخلی است. بخش مهمی از تلاش خودروسازان که خروجی آن به‌صورت ارتقای مشخصات فنی در بازار نمود پیدا می‌کند، سبب بالا رفتن قیمت خودروهای مربوطه شده و درنهایت جدول قیمت روز خودروهای داخلی را با تغییر همراه می‌کند. البته این تغییر قیمتی در مدل‌های تازه‌وارد به‌صورت افزایش قیمت و در مدل‌های قبل‌تر به‌صورت کاهش قیمت خود را نشان می‌دهد.
درحقیقت تاثیر این ارتقای مشخصات روی قیمت خودرو یکی از مهم‌ترین مواردی است که بازار تجربه می‌کند. بخشی از این نوسان قیمتی هم مربوط به‌تغییرات نرخ ارز است که روی قیمت خودروهای خارجی تاثیر مستقیم دارد. به‌عنوان مثال زمانی که بهای ارز کاهش می‌یابد، قیمت خودروهای خارجی پایین آمده و با بالا رفتن نرخ ارز، این روند هم افزایشی می‌شود.

با این حال اگر به‌فهرست قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا نگاهی بیندازیم، درمی‌یابیم که قیمت روز خودروهای داخلی با ارتقای مشخصات فنی به‌کلی تغییر کرده و به‌سمت و سوی رقابت بیش‌تر حرکت می‌کند. هرچند که نمی‌توان انکار کرد برخی عوامل برای تاثیرگذاری روی قیمت روز خودروهای داخلی قدرت بیش‌تری دارد و به‌جرأت می‌توان گفت گاهی این تاثیر، از مواردی مثل ارتقای مشخصات فنی سنگین‌تر و بیش‌تر است. درچنین شرایطی روند نرخ ارز نیز تاکنون صعودی بوده که به‌گرانی‌های بیش‌تر در بازار خودرو دامن می‌زند؛ هر دلار آمریکا دیروز به قیمت 24 هزار و 632 تومان رسید.

البته باید گفت بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ رشد برخی بازارها همچون سکه، مسکن، ارز و خودرو طی یک دهه گذشته درمقایسه با افزایش حداقل حقوق، از کاهش قدرت خرید مشتریان حکایت دارد و طبق گزارشی که برمبنای آمارهای بانک‌مرکزی تهیه شده، بهای بسیاری از نهاده‌های تولید، نرخ ارز، مسکن و خودرو طی ۱۰ سال گذشته (از سال ۹۰ تا ابتدای ۱۴۰۰) درشرایطی روند افزایشی داشته که قدرت خرید مشتریان در این سال‌ها کاهشی بوده است.

براساس این گزارش طی یک دهه گذشته نرخ ارز، مسکن، خودرو و نهاده‌های تولید به‌ترتیب ۲۰، ۱۶، ۱۲ و ۲۰ برابر شده و حال آن‌که افزایش حداقل حقوق در این مدت ۹برابر بوده است. به‌این ترتیب آمارهای مورد بررسی، از افت قدرت خرید مشتریان در بازارهای مختلف از جمله خودرو حکایت دارد.

در یک دهه گذشته بازارهای مختلف از جمله خودرو دو محدودیت بین‌المللی را به‌خود دیده است. این درشرایطی است که تحریم‌های سال 13۹۷ (یا تحریم ثانویه که همچنان نیز تداوم دارد) از یک‌ سو منجر به‌رشد هزینه‌های تولید شده و از سوی دیگر قیمت را در بازارهایی همچون ارز، مسکن، سکه و خودرو افزایشی کرده است. درهمین حال همراه با روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای یادشده و در کنار رشد نرخ تورم اما حقوق و دستمزدها به‌همان نسبت افزایش نیافته که این به‌معنای کاهش قدرت خرید مشتریان است.

دیدگاهتان را بنویسید

منوی اصلی