ایلان ماسک مدیرعامل تسلا بیش از ۹ درصد از سهام توییتر را خرید

ایلان ماسک، که بیشتر به عنوان مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس شناخته می شود، تقریباً 3 میلیارد دلار در توییتر سرمایه گذاری کرده است و اکنون بیش از ۹ درصد از این پلت فرم اجتماعی را در اختیار دارد.

ماسک، ثروتمندترین مرد جهان، به این معروف است که سرمایه گذاری متنوعی ندارد. با اینکه اکثر میلیاردرها قسمت اعظم دارایی های خود را از یک شرکت دارند، مانند جف بزوس از آمازون و مارک زاکربرگ از متا (فیس بوک)، با این حال تمایل دارند که به دارایی های خود تنوع ببخشند و چند میلیارد دلار نیز از سایر شرکت ها داشته باشند.

از سوی دیگر اما، ماسک همیشه ادعا می‌کرد که تنها سهام عمومی که در اختیار دارد، مربوط به شرکت تسلا است؛ شرکتی که او رهبری می کند و بنیانگذار آن بوده است. او همچنین چند سرمایه‌گذاری خصوصی نیز دارد، اما همیشه در شرکت‌هایی که مستقیماً در مدیریت آنها مشارکت دارد، مانند سه «اسپیس ایکس» (SpaceX)، «شرکت ملال آور» (The Boring Company) و «نورالینک» (Neuralink).

ماسک همچنین در گذشته، به سرمایه‌گذاری‌های کوچک در استارت‌آپ‌هایی مانند DeepMind مشهور بوده است. اما سرمایه‌گذاری هرگز بخش بزرگی از تجارت او نبوده است.

امروز، توییتر یک پرونده قانونی جدید خرید و فروش سهام را منتشر کرد، تا فاش کند که یک سرمایه گذار جدید اکنون بیش از 5 درصد از سهام شرکت را به دست آورده است، اقدامی که طبق قوانین اداره اوراق بهادار و تبادلات آمریکا الزامی است.

سرمایه گذار هم کسی نیست جز ایلان ماسک. ماسک 73,486,938 سهام توییتر را خریداری کرده که ارزش آن تا پایان روز جمعه حدود 2.9 میلیارد دلار معدل با حدود 9.2 درصد از کل شرکت است. این تعداد بیشتر از سهامی است که جک دورسی، یکی از بنیانگذاران توییتر و مدیرعامل اخیراً کنار رفته، در این شرکت دارد. این رقم حتی بیشتر از سهامی است که «گروه ونگارد» (The Vanguard Group) که پیش از این به عنوان بزرگترین سهامدار توییتر شناخته می شد، دارد.

این انتقال سهام باعث شد که قیمت معامله سهام توییتر در ساعت های پیش از باز شدن بازارهای اصلی، 25 درصد افزایش یابد.

سرمایه‌گذاری ماسک در این پلتفرم اجتماعی تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که او چندین اظهار نظر مبنی بر فاصله گرفتن توییتر از آزادی بیان کرد. یکی از این توییت ها را در زیر مشاهده می کنید:

در این توییت او مساله را این گونه مطرح کرده است: «با توجه به اینکه توییتر نقش میدان عمومی شهر را دارد، عدم پایبندی به اصول آزادی بیان، اساساً دموکراسی را تضعیف می کند. چه باید کرد؟». وی همچنین در توییت قبلی گفته که: «آزادی بیان برای داشتن یک دموکراسی کارا ضروری است. به نظر شما توییتر به طور جدی به این اصل پایبند است؟»

او حتی این ایده را مطرح کرد که ممکن است خود به دنبال راه اندازی یک پلتفرم اجتماعی جدید باشد، اما اکنون به نظر می رسد که در عوض قصد دارد همه چیز را از درون توییتر تغییر دهد. ماسک در توییتر بیش از 80 میلیون دنبال کننده دارد و از آن به عنوان راه اصلی ارتباط خود با مردم استفاده می کند.

با توجه به اینکه بیشتر ثروت ماسک به اسپیس ایکس و تسلا گره خورده است، وی پس از استقراض از بانک ها به تضمین سهام تسلا، از لحاظ نقدینگی در مضیقه و حتی بدهکار بانک ها بود. با این حال، سال گذشته، او تقریباً 10 درصد از سهام خود را در تسلا، پس از یک نظرسنجی توییتری، فروختو پس از دادن چند سهم به خیریه، به نظر می رسد که ماسک هنوز چند میلیارد دلار پول نقد از این معامله به دست آورده است.

به احتمال زیاد او از این پول برای خرید سهام و سرمایه گذاری در توییتر استفاده کرده است. اکنون ماسک با داشتن تقریباً 9.2 درصد سهام در این شرکت، می‌تواند به عنوان بزرگترین سهام دار روی یک صندلی هیئت مدیره بنشیند و در شرکت تأثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

منوی اصلی