اعمال محدودیت های جدید برای افرادی که تازه گواهینامه رانندگی گرفته اند

سن اخذ گواهینامه رانندگی در ایران 18 سال است ولی در بسیاری از کشور های پیشرفته دنیا مثل کانادا نوجوانان با رسیدن به سن 16/5 سالگی می توانند آزمون رانندگی بدهند و در صورت قبولی گواهینامه رانندگی خواهند گرفت. ولی آیا برای یک نوجوان 16 ساله امکان خطر بیشتر یک جوان 18 ساله نیست که اجازه رانندگی به آنها داده می شود؟

نکته اینجاست که در این کشورها نوجوانی که تازه گواهینامه گرفته باشد می بایستی تا رسیدن به 17 سالگی و یا تا 6 ماه پس از اخذ گواهینامه، حتما در حین رانندگی فردی بالغ که گواهینامه با حداق یک سال اعتبار داشته باشد در کنارشان در خودرو حضور داشته باشد. بعد از رسیدن به سن 17 سالگی هم که دیگر نیاز به نشستن فرد بالغ را د رکنار خود ندارند، حق رانندگی در بزرگراه ها را ندارند. این محدودیت ها باعث می شود که فرد بعد از اخذ گواهینامه ابتدای تجربه و مهرات لازم را کسب نماید تا آشنایی کامل تری با مقررات و نحوه صحیح رانندگی پیدا کند.

در کشور ما هم قوانین جدیدی در این زمینه در دست تهیه و ابلاغ است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: حکم فرمایی سردی در معاملات بازار خودرو؛ ولی خبری از کاهش قیمت ها نیست

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور گفت: افراد در سه ماه اول سال اخذ گواهینامه خود، باید یکنفر که دارای گواهینامه پایه سوم که مشمول شرایط و ضوابط این دستورالعمل نباشد یا فردی که دارای گواهینامه پایه دوم یا یکم باشد را هنگام رانندگی به همراه خود داشته باشند.

به گزارش از سایت راهور، سرهنگ احمد کرمی اسد با اعلام این خبر تشریح کرد: کسانی که موفق به اخذ گواهینامه پایه سوم رانندگی می شوند برابر ضوابط و دستورالعمل های صادره به منظور کسب مهارت بیشتر و تجربه در امر رانندگی و کنترل و هدایت هرچه بهتر وسیله نقلیه در سال اول محدودیت‌ها برای رانندگی آنان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: افرادی که موفق به اخذ گواهینامه پایه سوم می‌شوند، در سه ماهه اول رانندگی می بایست یک نفر دارنده گواهینامه پایه سوم که مشمول شرایط و ضوابط دستورالعمل فوق نباشد یا افرادی که دارای گواهینامه پایه دوم یا یکم باشد را هنگام رانندگی به همراه خود داشته باشند.

سرهنگ کرمی اسد اظهار داشت: یکی دیگر از محدودیت‌های این افراد، عدم ارتکاب تخلفات منجر به اخذ نمره منفی طبق جدول موضوع ماده ۷ قانون می باشد. ضمناً این اشخاص از ساعات ۲۴ لغایت ۰۵۰۰ بامداد مجاز به رانندگی با وسیله نقلیه نیستند.

وی تصریح کرد: رانندگی در معابر برون شهری به استثنای معابر بزرگراهی بین شهری تا فاصله حداکثر ۲۵ کیلومتر از شهرها ممنوع است.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور گفت: تقصیر در تصادفات منجر به جرح و فوت، حسب نظر کارشناسان تصادف و عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک و یا تجهیزات خاص از دیگر محدودیت های دارندگان گواهینامه پایه سوم در سال اول است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

منوی اصلی