اثر کاهش نرخ ارز بر قیمت کارخانه‌ای خودرو زمان‌بر است!

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: کاهش نرخ ارز موجب کاهش بهای مواد اولیه وارداتی خواهد شد اما تاثیر آن بر کاهش قیمت کارخانه‌ای خودرو زمان‌بر است

جواد مرزبان راد اظهار داشت: از شرایط ورود یک شرکت به بورس، ورشکسته نبودن و حرکت آن بر مدار رشد است که احتمالا شرکت‌های خودروسازی حائز این شرایط هستند و محصولات آنها قابل عرضه به بورس است

وی افزود: البته یک موضوع دیگر، شرایط کنونی بورس است که یک نوع بی‌اعتمادی را میان جامعه ایجاد کرده، بنابراین شاید در صورت عرضه خودرو به بورس، استقبال لازم و شایسته‌ای از آن را شاهد نباشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص تاثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت کارخانه‌ای خودرو گفت: با کاهش نرخ ارز، واردات برخی از مواد اولیه ارزان‌تر تمام می‌شود، اما تاثیر آن بر قیمت کارخانه‌ای خودرو مقداری زمان‌بر است. به هر حال، کاهش نرخ ارز از لحاظ روانی موجب شکست حباب قیمت خودرو در بازار شده و در نتیجه فاصله بین قیمت کارخانه و بازار کاهش می‌یابد.

مرزبان در خصوص ارجحیت عرضه خودرو به بورس در مقایسه با آزادسازی قیمت‌ها تصریح کرد: در کوتاه‌مدت شاید عرضه در بورس در بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو تحرکی ایجاد کند، اما در بلندمدت، فروش می‌بایست بر مبنای رقابت و نرخ آزاد ارز باشد، بدین معنا که قیمت‌های دستوری جایگزین نرخ‌های رقابتی شوند و زمانی این مهم محقق می‌شود که بازار به شکل واقعی رقابتی باشد.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد: در یک بازار رقابتی، شرکت‌های قطعه‌سازی و تولیدکنندگان خودرو ناچار از رقابت با خودروهای خارجی هستند که برقراری چنین شرایطی بسیار مطلوب خواهد بود، اما در کوتاه‌مدت شاید بورس بتواند مشکلات خودروسازان در حوزه قیمت را مقداری مرتفع سازد.

\

دیدگاهتان را بنویسید

منوی اصلی