نگاهی به مشخصات گیربکس جدید 6 سرعته دستی ایران خودرو

شرکت ایران خودرو در راستاي پاسخگویی و انتظارات مشتریان که از اهمیت ویژهاي براي شرکت برخوردار هستند. براي آسایش و رفاه بیشتر علاقمندان و دوست داران خودرو، اقدام به طراحی و تولید گیربکس 6 سرعته دستی نموده است.

در همین راستا شرکت ایران خودرو قصد دارد ، محصولات آتی خود را (رانا پلاس ، 207 ، دنا پـلاس دسـتی و …) بـا گیربکس 6 سرعته دستی به بازار عرضه نماید .

دنده ششم در گیربکس جدید ایران خودرو وظیفه پایین نگه داشتن دور موتور را بـر عهـده دارد کـه متعاقب آن موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش فشار روي موتور در دورهاي بالا میشود.

خودرو در هر دنده اقدام به شتاب گیري مجدد می کند و هر چه بازه این دنده طـولانی تـر باشـد شـتاب گیـري تـا رسیدن به سرعت هاي بالا بیشتر طول خواهد کشید اما در خودروهـایی بـا موتورهـاي سـبک و کـم حجـم، ماننـد محصولات ایران خودرو این شتابگیري با تعداد دنـده بیشـتر افـزایش خواهـد داشـت و راننـده از دنـده 1 تـا 6، شتابگیري سریعتري را تجربه خواهدکرد لذا خودرو در مسیرهاي شهري هم پویاتر خواهد شد.

این گیربکس از مکانیزم تعویض دنده کابلی و مکـانیزم بیاژآمونـت ( میـزان صـدا ) بهـره میبـرد کـه همچـون گیربکس هاي روز دنیا با هدف کاهش نویز انتقالی به کابین خودرو و لرزش دسته دنده و کـاهش احتمـال خـروج دنده به کار گرفته شده است.

از جمله تغییراتی که در اجزاي داخلی گیربکس انجام شده است میتوان به تغییرات در شفت هاي ورودي و خروجی، پوسته گیربکس، مجموعه تعویض و انتخاب دنده، ماهکهاي آلومینیومی یا فولادي به جاي برنجی، تغییرات در دسته دنده جهت جا رفتن دنده عقب، مسیرهاي روغن رسانی و سینکرونایزرها (سامانه هماهنگ کننده) اشاره کرد. از دیگر مزایاي این گیربکس میتوان به این موضوع اشاره نمود که مصرف سوخت خودرو در سرعت 120 کیلومتر به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

مزایا :

· کاهش مصرف سوخت به خصوص در سرعت هاي بالا به دلیل کاهش دور موتور (استفاده از دنده 6)

· بهبود کیفیت و حس رانندگی با توجه به توزیع مناسب تر دنده ها

· کاهش فشار روي موتور در سرعت هاي بالا و در نتیجه افزایش عمر پیشرانه

· هم راستا شدن با تکنولوژي هاي جدید و رقابت با خودروهاي روز دنیا

· افزایش رضایت مشتري

دیدگاهتان را بنویسید

منوی اصلی