دلیل افزایش قیمت اخیر خودروها در بازار چیست؟

عضو اتاق بازرگانی تهران: قیمت دلار یکی از مولفه‌های تاثیر گذار در قیمت تمام شده برخی بازارهاست و بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. طی چند روز گذشته ما شاهد افزایش قیمت دلار از حدود 25 هزار تومان به قیمتی فراتر از 28 هزار تومان بودیم که این موضوع اکنون خود را در بازار نیز نشان داده است.

نجفی منش با اشاره به اینکه قیمت‌ها در بازار با سرعت بالا می‌رود اما به آرامی کاهش پیدا می‌کند، گفت: در صورت تغییر مجدد قیمت ارز و رسیدن دوباره نرخ به مرز ۲۵ هزار تومان، می‌توان انتظار داشت که با گذشت چند روز قیمت‌ها بار دیگر کاهشی شوند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران بار دیگر با اشاره به لزوم ایجاد تغییرات کلان در پروسه قیمت‌گذاری خودرو، تصریح کرد: برای کنار رفتن مشکلات این چنینی لازم است که دولت یک تصمیم جسورانه گرفته و قیمت گذاری دستوری را برای خودروسازان متوقف کند. مانند آنچه در دهه ۷۰ تجربه کردیم، با تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار، هم خودروسازان از زیان خارج می‌شوند و هم تقاضای غیرواقعی موجود از بین خواهد رفت.

وی بجز افزایش نرخ ارز، افزایش دستمزدها در سال جدید را نیز دیگر عامل افزایش هزینه تولید دانست و گفت: در حال حاضر با وجود افزایش نرخ دلار با افزایش قابل توجه دستمزدها نیز طرفیم که این مورد نیز هزینه‌های تولید را بالا می‌برد. از این رو با تغییر سیاست‌های دولت و اصلاح نحوه قیمت گذاری، می‌توان انتظار داشت که این شرایط در بازار تغییر کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز در دولت نشانه‌ای از اعمال تصمیم‌های جدید و قاطع برای خودرو وجود ندارد. رئیس جمهوری اخیرا دستوراتی هشت گانه برای صنعت خودرو ارائه کرده‌اند که در صورت اجرایی شدن آنها می‌توان انتظار ایجاد تغییراتی را در این بخش داشت. به طور خاص در صورتی که دستور هفتم که ناظر بر افزایش کیفیت قطعه‌ها در خودروست اجرایی شود، قطعا امکان ایجاد تغییر در دیگر بخش‌ها نیز وجود خواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

منوی اصلی